Pandemin har fått oss att stanna hemma och ändra våra vanor. Det har gjort att allt fler fått upp ögonen för datorspel och gaming.
Gaming blir allt mer populärt bland både gamla och unga och färska siffror från 2020 visar att vi närmar oss 1,5 miljarder spelare i Asien och Stillahavsområdet, den mest populära geografiska platsen för datorspel. Totalt beräknas det idag finnas cirka 2,7 miljarder mer eller mindre aktiva spelare världen över, vilket gör hobbyn och livsstilen enorm.
Ett massivt intresse för gaming gör också att allt högre krav ställs på produkterna. På denna hemsida kan du till exempel hitta de bästa tangentborden just nu.
Så hur vi än vänder och vrider på det blir datorspelande allt mer populärt och i takt med att utvecklingen fortsätter framåt med AR- och VR-teknik kan vi ännu inte se något tecken på att trenden avtar. Rådande coronapandemi har också satt sina spår och mycket tyder på att allt fler fått upp ögonen för datorspel som tidsfördriv under pandemin då man blivit allt mer rörelsehindrad i samhället.
En undersökning från amerikanska NPD visar att fyra av fem amerikanska konsumenter spelat minst ett spel under det senaste halvåret. Tiden som de lagt ner på spelandet har också ökat med 26% i landet jämfört med hur det såg ut 2019, innan pandemins intåg.
Undersökningen visar också att antalet dollar som amerikanerna spenderar på spel har ökat med hela 33%.
Med mängder av konsoler, allt ifrån mobiltelefoner till TV-spel och datorer kan man se en ökning överallt. Den lite äldre målgruppen, vuxna mellan 45 och 54 år gamla har ökat mest när det kommer till spelandet då det visar sig att de i snitt spenderat 59 procent mer tid på spel 2020 än under fjolåret. Åldersgruppen har också spenderat 79 procent mer pengar på spel än tidigare år.
Den ännu lite äldre målgruppen mellan 55 och 64 år har också gjort ett allt större intåg i gamingvärlden. Gruppen har under 2020 spenderat totalt 48 procent mer tid på spel än de gjorde 2019.
Att spelandet blir en allt större del av mångas liv ser vi också på streamingplattformer som Youtube och Twitch.
Twitch, som inte bara används av gamers utan även livestreamar konserter och andra event, hade fem miljarder visningstimmar under det andra kvartalet av 2020. Det är en ökning med totalt 56 procent jämfört med det första kvartalet, varpå vi tydligt kan se pandemins effekter.
Om man jämför siffrorna med det andra kvartalet 2019 blir det en ökning med två miljarder visningar.