Av alla tv-serier och filmer som gjorts inom filmindustrin, är det dem som är relaterade till entreprenörskap som haft störst inflytande på småföretagare. Dessa filmer uppfyller ofta en sorts fantasi som de flesta företagare har, nämligen att ha overkligt bra flyt. Det är ju trots allt en film! Det hade väl knappast varit så kul om huvudkaraktären inte hade flyt. Filmerna handlar vanligtvis om hur man gör uppror med ett förtryckande etablissemang, går in i intellektuell kamp med chefen eller om en person som abrupt säger upp sig för att genomföra sin legendariska affärsidé.
Huvudpersonerna upptäcker dock ganska snabbt att det inte alltid är så lätt att driva ett företag som de först hade tänkt sig. Precis som med vilket annat ämne som helst, krävs det erfarenhet och kunskap för att nå framgång och lycka i affärsvärlden. Det minsta man kan göra innan man blir entreprenör är att åtminstone förstå sig på grundläggande affärskoncept. På Finanso kan du läsa mer om finansvärlden och hur du som företagare och privatperson går till väga för att bland annat köpa aktier och kryptovalutor.
Baby Boom (1987)
I den här kvinnligt styrda entreprenörsfilmen upptäcker veteranföretagaren J.C. Wiatt som spelas av Diane Keaton och henens minst lika arbetsberoende pojkvän som spelas av Harold Ramis att de är mer förälskade i sina karriärer än varandra.
När en avlägsen släkting dör och utser Wiatt till förmyndare förstörs hennes yrkesliv. Hennes karrirärsfixerade pojkvän lämnar därmed henne och hon blir tvungen att jonglera ett högpresterande yrke med att ta hand om ett adopterat barn.
Efter att ha blivit förrådd av en kollega bestämmer sig Wiatt att hon hellre slutar. Hon köper ett hus i Vermont och börjar göra sin egen barnmat, vilket till slut leder till att hon grundar ett nytt företag. Den typiska entreprenörshistorian som många drömmer om att förverkliga alltså!
The Founder (2016)
Den här berättelsen fokuserar på McDonalds grundare Ray Kroc och hur han uppfinner nya sätt att tjäna pengar på genom unik restaurangverksamhet. Han inser att hamburgare som görs på 30 sekunder i stället för 30 minuter innebär möjligheter att ge mat till betydligt mer människor snabbare, vilket också gör det möjligt att sänka priset (som i sin tur leder till mer kunder!).
Ray lyckas i filmen bygga upp världens största och mest välkända snabbmatskedja. Filmen illustrerar också flera svårigheter med att vara en företagare vars idé fortfarande befinner sig i ett tidigt skede.
Office Space (1999)
Det finns nog ingen som är så förtrogen med den monotona företagskulturen som Peter Gibbons, spelad av Ron Livington. Peters otroligt tråkiga arbete leder till regelbundna dagdrömmar om att förstöra företaget han arbetar för.
I den här filmen tar kontorsdrama och relationer i arbetet huvudrollen. Alla som har erfarenhet om hur det är att arbeta på ett kontor kommer kunna relatera till Peter. Att lämna det tråkiga kontorslivet bakom sig och börja om på nytt är ju en dröm de flesta som arbetat på ett tråkigt jobb haft.