Vikingar var stentuffa krigare, men också duktiga på handel. Vilket Expeditions: Vikings tar fasta på i uppföljaren till 2013 års succéspel Expeditions: Conquistador. Spel och Film har fått chans att förhandstesta ett demo av Vikings och det bådar gott.
Vikings börjar med att jag får skapa min karaktär. Man eller kvinna, utseende, grundegenskaper och så vidare. RPG-känslan finns med från början och det är enkelt att skapa sin karaktär, även om antalet färdigheter du kan uppgradera och förbättra är rätt många så är det ett enkelt system att använda. Jag gillar att det inte bara handlar om att skapa en platt karaktär, utan här finns också bakgrundshistoria.
Efter att jag har skapat min hårdföre viking bär det iväg till stridens hetta. Din far har precis blivit begravd, vilket betyder att det finns många som vill slåss om att bli hövding för klanen. Det är ett rått klimat redan från start och här finns inget utrymme för diskussioner eller demokrati. Min första quest bär iväg till en häxa för att skaffa gift att förgifta min motståndare.
Dialogerna mellan dig och personer du möter är rätt rudimentära, med några få val, men det är helt okej, det behöver inte vara så mycket mer eftersom det snart blir en hel del att hålla reda på. Du ser direkt vilka färdigheter du använder vid vissa val och har du koll på din karaktär blir det enklare att göra rätt val. Till exempel är det bra att ha koll på om du ska använda ledarskap eller sunt förnuft när du ber någon om hjälp.
När det gäller striderna i Expeditions: Vikings fullkomligt älskar jag stridssystemet. Det är gammalt hederligt turnbaserat rollspel, där man måste tänka på hur man rör sig, vem man rör sig förbi (motståndaren kan placera sina karaktärer så att de får ett frislag om någon kommer i närheten trots att det inte är motståndarens tur) och vilka vapen man använder. Placering av bågskyttar är förstås en hel vetenskap i sig, men när du styr en handfull karaktärer gäller det verkligen att jobba med både terräng och placering för att ha en chans att vinna.
Bortsett från striderna utvecklas spelet snart till att handla om bygga upp din by och din klan för att ge dig av ut och röva eller bedriva handel. Allt medan du hanterar politiken. Det är just blandningen mellan politik, strider, RPG och strategi som gör Expeditions: Vikings intressant. Här kan alla få vad de behöver.
Nu är det visserligen ett demo vi förhandstestar, men det är en hel del laddtider för att vara ett modernt spel, vilket drar ner tempot en hel del. Vi får hoppas att de försvinner till det färdiga spelet, särskilt när det gäller sådana enkla saker som att gå ut och in ur ett hus, vilket inte borde ta många sekunder.
Grafiskt är det inget speciellt egentligen med Vikings, men det handlar mycket mer om stämningen som spelet lyckas bygga upp med rätt nivå på grafiken, tillsammans med ljud och musik som fungerar väldigt väl.
Vi ser fram emot det färdiga spelet och lyckas bara Logic Artists banta ner laddningarna kan det här mycket väl bli ett av 2017 års bästa RPG/strategi-spel.
Härlig recension! Själv är jag väldigt intresserad av vikingar över lag och speciellt nordisk mytologi. Möter man mycket historiska inslag och mytologi/tro med en verklighetsbaserad förankring, eller är det mest ”här och nu” som gäller i spelet?
// Emil
http://fragaemil.weebly.com/
Kul att du gillade texten. Inte så mycket historia i spelet vad jag kunde se i förhandstitten, men känslan är bra. Det är dessutom inga vikingar med horn på hjälmarna, så Logic har gjort sin hemläxa. 🙂 Annars mest här och nu.