GTA V Online: Casino – Vad var det som hände?

Den 23 Juni 2015 så svarade Rockstarsupporten på frågan om hur det låg till med ryktena gällande GTA V Online Casino, att vi snart skulle få ett svar på detta. Över 400 000 följare kunde se detta på Rockstar Supports Twitter-sida. Veckorna gick och månaderna gick utan att vi fick någon klarhet i det hela. Det började kännas som ett av Blizzard Entertainments ökända ”soon™”-svar. Nu, nästan ett och ett halvt år senare så har väl förhoppningarna gått över till någon slags hopplöshet om att det aldrig egentligen kommer att bli av. Vad var det då som hände? Varför lanserades aldrig denna efterlängtade DLC?

GTA V Online: Casino – DLC:n som aldrig släpptes

Det hela började egentligen när Twitterkontot @rockstarsupport svarade att man skulle återkomma på frågan om detta var en DLC som senare skulle släppas eller om det bara var ett påhitt. Efter att flera månader hade passerat så tröttnade vissa spelare och vände sig istället till Youtube-profilen och streamern MrBossFTW. Det var inte ur tomma intet som dessa rykten hade spridits från första början. Utanför ett casino i spelet så kan man se en stor skylt som säger ”COMING SOON”. Dessutom så hade ett Twitter-konto läckt en viss kod från kommande uppdatering som pekade på att det skulle vara en riktigt stor casino-uppdatering. Lägg till i denna ekvation man även fick telefonsamtal i spelet från diverse karaktärer som man stöter på under spelets gång gällande öppningen av casinot. Som grädde på moset så valde Rockstar Games att varken förneka eller bekräfta detta. En sådan sak lämnar självklart av sig ett stort frågetecken på internet med tanke på att GTA V/Online totalt har 33 miljoner unika spelare utspridda i 224 länder. Vad var det då som egentligen hände?

Legala orsaker

Allt mer pekar på att det skulle uppstå en hel del problem på den legala fronten för Rockstar Games om detta hade gått igenom. Vi har alla sett hur valutor i spel lätt kan förvandlas till bytesvaror där man byter riktig valuta mot virtuell valuta. De flesta MMORPG-spel har haft detta problem. Man kan tycka då att det inte borde drabba Rockstar alltför hårt om de skulle lansera en sådan DLC, fast det skulle det med tanke på att det är i kombination med just hasardspel i spelet som skulle kunna orsaka stora problem för Rockstar. Med tanke på att man även kan köpa Shark Cards för riktiga pengar så skulle detta resultera i att GTA blir bannlyst i ännu fler länder.  Med tanke på all turbulens som orsakats av de senaste årens rättegångar mot Rockstar games så är det inte mer än förståeligt att man till slut väljer att lägga ner idén om GTA V/Online: Casino. Det känns dock som att mycket av detta hade kunnat undvikas med tillräckligt mycket research från Rockstars sida. Detta innan man väljer att teasa 33 miljoner spelare på ett sådant vis. Vad man hade kunnat göra i, med och mot detta casino är något som vi antagligen aldrig kommer få ett riktigt svar på. Idag så är hasardspel tabubelagt överlag vilket även kan ha lett till att DLC:n aldrig lanserades. Detta till sådan grad att till och med sidor som spelacasinos.com klassas som tabu bara för att de skriver om casinospel. Med detta sagt så vill vi även poängtera att det med största sannolikhet är som så att om Rockstar på något sätt lyckas kringgå allt detta så finns det ingen annan anledning till att DLC:n inte skulle släppas. En idé för att få detta att fungera skulle vara att man separerar valutan som man får via Shark Cards och valutan som man använder för att spela på casinot som man binder till spelaren. Kommer vi någonsin att få se denna DLC live? Det återstår att se.

 

 

Det här är ett gästinlägg av Julia Johannesson

Om Magnus 1084 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.