I story-drivna TV-spel är spelarens immersion en av de mest värdefulla verktygen. Att känna att världen man spelar i och karaktärerna man möter är verkliga kan göra enorm skillnad för att få spelare att känna sig som en del av historien. En glitchig följeslagare eller platta fiender kan däremot lätt bryta igenom en spelares immersion, särskilt om det är ett spel inom skräck eller thriller-genren.
Naughty Dog hoppas att kunna gå ett steg framåt med sin immersion i deras kommande skräck/thriller-spel The Last of Us Part II.
Hur Naughty Dog vill förbättra sin immersion
The Last of Us hade inte bara smittade, dödsdömda ’zombies’ som fiender. Vid flera tillfällen stötte både Joel och Ellie ihop med andra överlevare och dödade dem för sin egen överlevnads skull. Naughty Dog vill öka denna känsla av grå moralitet genom att ge ALLA karaktärer i spelet namn och personlighet. Inte bara det: karaktärerna kommer även ha relationer till varandra.
Ett exempel: Spelaren skjuter en fiende till döds. Följeslagaren till fienden är hans vän och brister ut hans namn i sorg innan han ger sig på spelaren för hämnas sin väns död. Sedan då dödar hen honom också, vilket andra överlevande då kommer att reagera på med ilska och sorg.
För att göra saker ännu värre så har även alla husdjur i spelet namn. Husdjur som t. ex. hundar som du kommer att vara tvungen att ha ihjäl när de försöker skydda sina husar och mattrar. Med andra ord: det ska kännas när du dödar någon.
En annan sak Naughty Dog vill förbättra är följeslagarnas A.I. I det första spelet kunde fienden ibland helt ignorera Ellie, även de gånger då de var tvungna att gå direkt förbi henne för att få tag på Joel. Detta vill Naughty Dog ändra på genom att göra följeslagaren lika närvarande som spelaren själv.
The Last of Us Part II beräknas lanseras den 21 februari, 2020, och kommer att släppas på PlayStation 4.