Kan gaming någonsin bli huvudämnet för en Oscar-vinnande långfilm?

Bild från Pixabay

Gaming som för en tid sedan betraktades som en nischad hobby har idag vuxit sig stor över hela världen och nu börjat konkurrera med film- och musikindustrin, både vad gäller intänkter såväl som inflytande. 

Spelbranschen växer som en löpeld och den har gått från att vara något som folk engagerade sig i som hobbyist till att numera följa branschen religiöst likt många andra sporter som exempelvis fotboll eller basket. Trots den ökade upskattningen för gaming så har industrin inte lyckats att nå samma framgångar när det kommer till den stora bioduken.

Många ställer sig därför frågan, kommer gaming någonsin att var huvudämnet i en Oscar-vinnande långfilm? Dagens artikel kommer att titta närmare på detta och undersöka de största trösklarna som gamingbranschen har framför sig. Så häng med! 

Hur ser filmvärlden och spelindustrin ut idag?

För att få en övergripande blick av hur spel- och filmindustrin samspelar idag så är det viktigt att se vilka typer av filmer som släppts inom genren. För det mesta så har filmer som grundar sig i spel historiskt kämpat med att nå ut till en större publik. När det pratas om spel så är det inte filmer om slots, utan två prakt exempel är bland annat Mortal Kombat som släpptes 1995 och Super Mario Bros från 1993. 

Filmerna blev klassiker, men dessvärre av fel anledning – deras bristfälliga handling och överdrivna effekter var anledningen. Mer moderna försök inom genren har gjorts idag, bland annat med Ryan Reynolds i filmen Free Guy från 2021, och en nyare variant på Super Mario Bros från 2023. 

Dessa filmer hade en väsentligt högre standard än tidigare exempel där manusförfattarna lyckats få in spelnarrativet väl i filmen utan att det känns forcerat eller överdrivet. Free Guy blev till och med nominerad till en Oscar för bäst prestation i visuella effekter. Med detta sagt så gör sig dessa filmer bättre som “storsäljare” än seriösa Oscars kandidater. 

Vad är gamingberättelsers största tröskel?

När det kommer till varför gamingscenen inte fått den uppskattning många tycker den förtjänar på prisutdelningsceremonier så kommer det till ett flertal anledningar. Dessa kommer beskrivas nedan:

Stigma kring spelindustrin

Trots att inudstrin börjat få mer mainstream popularitet så finns det fortfarande ett stigma runt spel och branschen i stort. Många har betraktat industrin som barnslig, oseriös och något som negativt påverkar eller smutsar ner filmers legitimitet och status som konstform. 

Detta är något som förändras men det går sakta eftersom det är en hel del partiskhet som måste mötas och övertygas i dessa prestigefyllda kretsar.  

Komplexa narrativ

Många spel idag har många komplexa och spelardrivna narrativ, något som får möjlighet att utvecklas över många timmars spelande, och något som sträcker sig över ett flertal spel. I exempelvis Assassins Creed spelen så följer man samma karaktärer som utvecklas i över tre spel. Att kunna förpacka komplexiteten av detta i en två timmars lång film är inte lätt. Särskilt inte om filmskaparen vill försöka fånga rätt kvaliteter och emotionella djup som alla spel-fans förväntar sig, detta är svårt att navigera. 

Partiskhet

Prisutdelningsceremonier inom filmbranschen har historiskt sett haft en favorism och partiskhet till filmer som har tidlösa teman och som aldrig blir gammal. Detta tenderar att vara teman som behandlar kärlek, förlust eller rättvisa. Då gaming ofta är futuristiskt så är det mer nichat och något som inte landar lika väl hos en mer konservativ Oscars-kommité. 

Pixabay

Bara en tidsfråga…

Att spelvärlden ännu inte lyckats göra en filmadaption som fått Oscars-surr är kanske inte så konstigt, detta är en genre som nyligen fått sin enorma popularitet och behöver lite mer tid att växa för resten av världen. 

Med detta sagt, så är framtiden ljus och tv-serier har redan börjat plöja en tydligare väg för filmer med succér som exempelvis Last Of Us (2023). Så nu är det bara en tidsfråga innan spelvärlden producerar ett mästervärk som kommer sätta genren på kartan och göra att den tas på allvar. Tills dess så får gamers hålla andan.