
Trots att det var många år sedan teknologin först blev kommersiell är det fortfarande bara en minoritet som använder VR-teknologi regelbundet. Samtidigt ser man utan tvekan en uppåtgående trend allteftersom VR-glasögon blir bekvämare, elegantare och billigare. Kommer 2025 vara året då VR-teknologi äntligen blir mainstream?
VR handlar om mer än bara gaming
Gaming är en av de främsta användningsområdena för VR (virtuell verklighet) idag, och även vad VR skapades för i första hand. Detta betyder inte nödvändigtvis att spel kommer att vara branschen där VR har störst inverkan. VR låter dig stiga in i en virtuell värld – vilken värld som helst. Det kan handla om utbildning, underhållning eller till och med arbete.
Olika sätt VR och AR kan användas
VR kan göra annars jobbiga eller tråkigare uppgifter roligare. Tänk dig till ett spelifierat gym där du kan glömma att du springer på löpbandet och ta del av ett virtuellt äventyr. Eller så kanske du tajmar ditt träningspass samtidigt som dina långdistansvänner och dyker in i en verklighet där ni tränar tillsammans.
Underhållning överlag är ett självklart område för VR. Nu när staten planerar att stänga ner Sveriges sista landbaserade casino kan ett virtuellt casinobesök vara en lösning. Utveckling av realistiska utländska casinon lär nog ske på den internationella fronten först.
Teknisk utveckling är faktiskt en av fördelarna med att spela på ett utländskt casino enligt denna guide på CardPlayer.com.
– Dessa casinon förväntas förbättra sina plattformar med mer avancerad teknik, inklusive ökad användning av kryptovalutor och bättre säkerhetsfunktioner, skriver casinoskribenten Malin Sjöberg.
– AI och VR kan också bli mer integrerade för att förbättra spelupplevelsen.
AR från Augmented Reality, även kallat förstärkt verklighet på svenska, kan användas på fantastiska sätt för många olika syften – kanske till och med på fler sätt än virtuell verklighet kan. Det finns hopp om att VR, och särskilt AR, kommer kunna användas för utbildning.
Tidiga undersökningar pekar på att AR kan öka lärandet och intresset när det används i skolan. Den virtuella världen låter elever lära sig i praktiken och kan användas inom flera ämnen såsom naturvetenskap, geografi och mer.
Användning av VR idag
Världen över använder kring 171 miljoner människor VR enligt ny statistik från 2024. Det finns bristande information kring VR-användare i Sverige eftersom de flesta undersökningarna gäller VR-användning i USA.
Enligt en undersökning från Security.org har majoriteten av amerikaner någon gång provat VR, och de populäraste användningsområdena är spelande, virtuellt resande och att se på filmer eller serier. 24 procent av amerikaner äger VR-glasögon och den populäraste modellen av VR-utrustning är Oculus VR-glasögon.
Vad krävs för att VR ska bli mainstream?
För att VR ska bli verkligt vardagligt krävs fortfarande en del utveckling. Nedan nämner vi tre saker som kommer vara avgörande för att VR ska bli en del av allas vardag på samma sätt som exempelvis mobiltelefonen eller internet idag.
VR-glasögon behöver bli bättre och billigare
För att alla ska börja använda VR behövs VR-glasögon för, ja, alla. Utvecklingen av olika modeller av bra VR-glasögon för olika budgetar och användningsområden skulle kunna vara en nyckel till att VR blir en del av vardagen.
Kanske kan fler företag också erbjuda användningen av VR-glasögon gratis eller för billig uthyrning om de erbjuder tjänster med VR-teknologi.
Experimentering och tid
När den mobila telefonen först uppfanns hade ingen minsta aning om att de skulle bli vad de är idag, och samma sak gäller många innovationer.
Vi har bara börjat utforska de potentiella användningsområdena för VR och behöver fortsätta experimentera med olika applikationer. Sedan behövs helt enkelt tid för att se vad som stannar och vad som var en bättre ide i teorin.
Företag behöver investera i VR-teknologi
När företag, även de som inte är direkt fokuserade på att utveckla relaterad teknologi, börjar investera i VR kommer saker att ta fart snabbt. Exempelvis kan tänkas att företag investerar i VR-teknologi för sina anställdas utbildning och att fler företag fokuserade på underhållning och fritid erbjuder sina kunder VR-upplevelser.
Utvecklingen av teknologi hänger till stor del på hur många enheter som köps, och företagsinköp (och inköp från myndigheter, som t.ex Skolverket eller liknande) kan därför ha en enorm inverkan på industrin och leda till stora framsteg i teknologin.
Den så kallade erfarenhetskurvans effekt indikerar att för varje enhet som produceras blir priset lägre per enhet på grund av ökad effektivitet, vilket betyder att produktionen av fler enheter kommer vara en nyckel till att VR ska bli billigare och därmed tillgängligt för alla.