Star Wars Battlefront 2 släpps idag. Nu har EA meddelat att möjligheten att köpa spelets valuta crystals tills vidare är borttagen. Detta betyder att all valuta just nu måste tjänas ihop under spelets gång.
Vi har nyligen skrivit om de alltmer aggressiva mikrotransaktionerna i nya spel. Inför lanseringen av det nya Star Wars-spelet så har diskussionerna varit fokuserade på utgivaren Electronic Arts taktik att locka spelare att spendera riktiga pengar i spelet, utöver kostnaden för själva spelet. Enligt en flitig spelares uträkningar skulle det krävas endera över 4500 timmars spelande eller runt 2100 dollar för att låsa upp allt som finns i spelet. I ett inlägg på Reddit under veckan försvarade EA den tid som krävs för att skaffa nya hjältar i spelet; spelarna ska kunna känna sig stolta över bedriften att låsa upp en populär karaktär. Nu är detta inlägg det mest nedröstade någonsin på webbsidan.
Det är så klart inte ett måste att skaffa alla uppgraderingar till alla karaktärer i spelet. Men det är inte heller konstigt för spelare att vilja ha ett komplett spel som de redan har betalat fullpris för. Att spel kräver investering (av tid i de flesta fallen) är inget nytt. Men över fyra tusen timmar låter som mer än de flesta kommer spendera i spelet. Efter inlägget på Reddit ändrade EA kostnaderna för de dyraste och mest populära hjältarna. Nu kostar karaktärer som Luke Skywalker och Darth Vader bara en fjärdedel av sina tidigare pris.
Enligt EA ska de nu, efter att ha stängt av möjligheten att köpa spelvaluta, fortsätta att justera och balansera kostnader. De lovar att fortsätta lyssna på sina användare och kommer efter förändringar till spelet vid ett senare datum att återinföra möjligheten att köpa kristaller.
Vad tycker ni om detta? Är mikrotransaktioner något som bryr er? Gör EA rätt, eller är det redan försent?