När spel blir till film

Ingen annan filmgenre har så dåligt rykte som filmer som är baserade på spel. Det finns några filmer, till exempel Tomb Raider och Resident Evil, som nästan uppnår medelmåttighet. Andra är så fascinerande dåliga att de har blivit riktiga legender i Hollywood, till exempel den usla Super Mario Bros från 1993. Nintendos ljusa och glada Mushroom Kingdom byttes ut mot en futuristisk dystopi som heter Dinohattan, där alla var klädda i fisknät och svarta trenchcoats i läder. 25 år senare är det fortfarande omöjligt att förstå varför någon tyckte det var en bra idé.

Det ständigt växande utbudet av Marvels karaktärer i film är ett bra bevis på det går att göra bra filmer baserade på seriekaraktärer. Men det är miljontals människor som har vuxit upp med videospel, så hur kommer det sig att det inte finns några filmstudior som har lyckats med att göra en enda riktigt bra videospelsfilm? För varje film i klass med ”Lara Croft: Tomb Raider” har det blivit många stora kalkonrullar. Studiorna vet mycket väl att en bra videospelsfilm skulle kunna bli en riktig kassako, men ingen har lyckats knäcka koden för att göra en riktigt bra film.

Handlingen i spel

Många av de som älskar videospel gillar även att spela på spelautomater på casino. De efterliknar videospel på ett väldigt bra sätt, och det blir en extra dimension när man kan vinna lite pengar på att spela. De som utvecklar spelautomater har fångat essensen i videospel, och de behöver inte hellre tänka på att skapa tillräckligt med handling för att fylla en hel film. På www.mariacasino.se finns det hundratals olika spelautomater man kan prova att spela gratis, för att få en uppfattning om hur spelen fungerar. Dessutom får man en generös bonus om man registrerar sig på casinot, så att man dessutom kan vinna lite pengar när man har roligt.

Speltvecklare tillbringar miljontals kronor på manusförfattare, skådespelare och en verklighetstrogen prestanda för att karaktärerna ska vara mer än tomma avatarer, och för att berättelserna ska beröra spelare emotionellt. Historien i ett bra videospel kan konkurrera med dem som berättas av film och tv. Problemet med att anpassa videospel för film är att det finns många spelfunktioner som inte gör sig bra på film. Att spela ett spel och titta på en film är två väldigt olika upplevelser. I ett spel krävs det att deltagaren tar en aktiv roll i berättelsen och gör olika val, medan den som ser en film är passiv.

Problemet uppstår när filmskapare försöker integrera saker från ett spel i sin film för det finns ofta ingen riktig koppling mellan föremål och berättelsen. De flesta av oss känner till att Mario kan hitta svampar i en tegelvägg och att han blir starkare när han äter dem, men om man aldrig har sett eller hört talas om spelet skulle en sådan sak bli helt slumpmässig och en väldigt märklig sak att se på film. Därför gäller det att hitta ett mellanläge. Filmen måste passa både de som känner till och älskar spelet, och de som aldrig har hört talas om det förut. En bok följer i alla fall en storyline, något de flesta spel inte gör, och därför är det så stor svårt att göra en vettig film baserat på videospel.

Om Magnus 1084 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.