Nystartad indiestudio släpper kickstarter för Aniwars

aniwars

Nystartade indie studion – Breaker Interactive, i Kungsbacka, har just släppt sin Kickstarter för spelet ANIWARS. Ett actionpackat, turbaserat strategispel med fokus på Player Vs Player och hastighet.

I ANIWARS väljer du en fraktion och “commander”.
Med hjälp av din commanders speciella egenskaper, fraktionens unika enheter, och olika resurser ska du försöka överlista din motståndare för att till slut slå ut motståndarens bas. Spelet har sitt fokus på PvP, och att spela med andra online. Det är tänkt att “matcherna” ska vara förhållandevis snabba och ligga någonstans mellan 15-30 min. Det finns även en AI integrerad i spelet så att man kan träna på strategier, och testa de olika fraktionerna. Denna AI är också grunden för en eventuell framtida singleplayer kampanj. 

Fraktioner

Det finns i dagsläget tre olika fraktioner:

Military – Fraktionen specialiserar sig på att kontrollera, och dominera slagfältet med noggrann effektivitet!


PUNKZ – Fraktionen använder sig av en hänsynslös, offensiv strategi, och försöker på så sätt övermanna motståndaren med styrka och snabbhet. 


VERTEX
– Fraktionen förlitar sig på avancerad teknologi för att manipulera slagfältet och störa fiendens taktik.

Unika enheter
Varje fraktion har ett antal unika enheter som lyfter fram fraktionens styrkor. Det är enheter som MILITARY Medic, vars uppgift är att hela och reparera, PUNKZ Akimbo, som kan röra sig snabbt, och hoppa över hinder på kartorna. Eller VERTEX Railgunner som skjuter en energistråle över ett område. Detta är bara några av alla de unika enheter som finns att välja mellan, och som ger varje fraktion sin unika spelstil.  


Varje fraktion har även tillgång till ett antal olika byggnader. Dessa byggnader används för att producera enheter och ge andra fördelar under spelets gång. 

Som namnet antyder så är spelets grafiska design baserat på japansk Anime. Dels för att alla i företaget är mycket intresserade av denna film och serie-genre, men också för att det ger spelet en karaktär som inte känns lika verklighetstrogen, och allvarlig som andra krigsspel. Breaker Interactive har valt att fokusera sin design på att det ska vara underhållande, snyggt och roligt. 

För att kunna få övertaget i spelet gäller det att hantera sina resurser väl. Det här gäller allt från vilka byggnader och enheter man vill bygga, till när man bäst använder sina unika attacker, eller andra speciella egenskaper som finns att tillgå.

Målet med kickstartern är att få in medel för att kunna fortsätta utvecklingen av ANIWARS, så att spelet kan nå sin fulla potential.  

Breaker Interactive, som består av Calle Sandberg, Pontus Örnemark och Richard Örnemark, startade projektet ANIWARS våren 2020, och har under snart tre år utvecklat ett strategispel med inspiration från spel som Advance Wars och Wargroove. Det som skiljer ANIWARS från nämnda titlar är att ANIWARS är byggt från grunden med online PvP i fokus. Snabba rundor som håller alla spelare engagerande och drar ner den totala tiden för en match, unika förmågor som håller spelet flytande utan dödlägen och kraftfulla enheter som kan få varje drag att vända spelet till din fördel. Det här är bara en del av de funktioner som de hoppas ska kunna ta turbaserade strategispel till nästa nivå!