Den 13 oktober presenterades programmet för Stockholms internationella filmfestival 2022, det 33:e året festivalen hölls. Under festivalen visas 130 filmer från 50 länder – däribland 13 Oscarsnominerade internationella bidrag. Festivalen pågår i den kungliga huvudstaden den 9–20 november och enligt Beatrice Karlsson som är programchef kommer årets filmfest att bli oförglömlig med en “perfekt blandning av spännande debutanter och legendariska mästare”. Öppnar festivalen gör Boy from Heaven av svenska Tarik Saleh, en film som är Sveriges Oscarsbidrag i år och som dessutom vunnit priser i Cannes. Handlingen i Boy from Heaven äger i sin helhet rum i Egypten vilket väcker frågan om vilka miljöer som faktiskt är mest populära att skildra på film. I den här artikeln kikar vi på just det!
Casino som kuliss
Många är de filmer som fått en skjuts av den glamorösa och inte sällan spänningsfyllda miljön i ett casino. Ett exempel på en film som nästan uteslutande äger rum inom casinots fyra väggar är “Casino” av Scorsese. Sam “Ace” Rothstein (spelad av Robert De Niro) får i uppgift att bossa över flådiga Tangiers Casino i Vegas. Karriären går som på räls tills dess att Ace stöter på problem med vännen och kollegan Nicky Santoro (Joe Pesci) och sin före detta hustru Ginger. Scorsese byggde sin film på en bok av Nicholas Pileggi och casinomiljön löper som en röd tråd genom hela filmen även vad gäller val av musik, kläder och övrig estetik. Värt att nämna är att det inte endast är casinot som inspirerar filmbranschen, det motsatta händer också ibland. Ett exempel är när spelutvecklare hämtar inspiration från filmer för att skapa spel. Detta syns inte minst inom området för slots – ett spel vars digitala version online visar stor likhet med den fysiska motsvarigheten som typiskt sett hittas i landbaserade anläggningar. Filmer som Jumanji, Zorro och King Kong är exempel på när spelutvecklare vänt sig till bioduken för att hitta inspiration till nya spel.
Modevärlden som miljö
På film får vi “vanliga” en möjlighet att för en stund fly in i världar som vi annars har begränsad tillgång till. Detta är för många den främsta tjusningen med att ens se på film. I ljuset av detta är det kanske inte så märkligt att den enigmatiska och slutna modevärlden ibland får stå som kuliss för storfilm. I “Djävulen bär Prada” möter vi Andy (Anne Hathaway) som precis gått ut college och som har stora drömmar. Hon får ett eftertraktat jobb på den prestigefyllda modetidningen Runway i egenskap av assistent till tidskriftens nyckfulla redaktör Miranda Priestly (Meryl Streep) som minst sagt är svår att behaga. Andy ställs inför idel utmanande och knepiga situationer och måste slutligen ta ställning till hur högt pris hon är villig att betala för att ingå i den exklusiva modevärlden. Djävulen bär Prada sägs vara löst baserad på modetidningen Vogue och dess ökända redaktör Anna Wintour vilket bidrar till filmens förtrollning. Filmen fick ett fint mottagande av såväl recensenter som publik när den släpptes.
Det vilda får tala
Inget skapar en lika bra miljö för film som det vilda. Djungel, öken, hav, öde strand – spelar ingen roll, naturen har en förmåga att förtrolla oss såväl i verkliga livet som på bioduken. Det är därmed inte så konstigt att det finns både en och annan film som förlitat sig på det vilda för publikfrieri. I filmen Mitt Afrika (1985) som är baserad på en självbiografi av författaren Karen Blixen åker huvudrollsinnehavaren Karen till Nairobi i dåtidens brittiska Östafrika tillsammans med sin svenska älskare, baron Bror von Blixen. Väl på plats träffar Karen den gåtfulla storviltsjägaren Hatton och får upp ögonen för både honom och landet. I Into the Wild beger sig karaktären Christopher på en lång resa till Alaskas vildmarker efter att ha skänkt alla sina besparingar till välgörenhet och gjort sig av med sina personliga ägodelar. Under äventyrets gång ställs han inför olika situationer som ändrar hans förhållningssätt till livet men som också tar honom på ödesdigra villovägar.