Recension: Furiosa – A Mad Max Saga (2024)

Mad Max Fury Road har fått en prequel, där vi får följa Furiosas äventyr från ung flicka till vuxen kvinna. Hon lever i ett sorts paradis från början, en plats som förstås varenda krigsherre i ödemarken vill komma åt. Men blir det Mad Max utan Mad Max själv?

Furiosa (som ung spelad av Alyla Browne, som vuxen spelad av Anya Taylor-Joy) är en tjej som kan ta vara på sig. När hon blir kidnappad av den smått galne krigsherren Dementus (mästerligt spelad av Chris Hemsworth) är det inte utan att hon slåss tillbaka. Dementus vill förstås komma åt platsen hon växt upp på, i ödemarken är alla resurser guld värda oavsett om det är olja eller vatten. Men det visar sig vara enklare sagt än gjort.

På deras resa, tillsammans med hundratals rövare på motorcykel, stöter de på en annan krigsherre – Evige Joe (Lachy Hulme) och han har sina egna planer.

En sak som jag alltid gillat med Mad Max-filmerna är de ytterligheter som vi får se, oavsett om det gäller en galning som står och spelar med en eldsprutande elgitarr eller albinos som svingar sig från hög höjd med exploderande spjut. Mycket är extremt, men det är extremt bra. Alla dessa avarter skapar en levande värld, där kampen för överlevnad går före allt – särskilt vad det gäller empati och etik.

Furiosas öde ska jag inte avslöja här, men Furiosa: A Mad Max Saga är en imponerande bra film och det fungerar faktiskt väldigt väl utan Mad Max själv. Jag gillar de storslagna scenerna, jag gillar att det är lite matinékänsla och ett kostymdrama med fokus på överlevnad i en postapokalyptisk värld. Egentligen finns det ingenting att klaga på och jag hoppas att den gode regissören George Miller återvänder med fler Mad Max-filmer.

Betyg: 5/5

Fler Filmspanare har recenserat:

Filmitch