Recension: Heroes of Might and Magic III – HD edition (PC)

Heroes of Might and Magic III - HD Edition

7

Spelkänsla

8.0/10

Grafik

7.0/10

Hållbarhet idag

6.5/10

Musik och ljud

6.5/10

Pros

  • Nostalgiskt
  • Tidlöst

Cons

  • Svårt att lära sig
  • Inga expansioner

Nittiotalet är tillbaka, det är dags att återvända till strategiska rollspel i Might and Magic’s universum. På med nostalgi-glasögonen, tänk dig tillbaka till en tid då milleniumbuggen var en lönsam affär för de flesta IT-konsulter och bered dig på storslagna äventyr. Vi har recenserat nyutgåvan av Heroes of Might and Magic III – HD Edition.

1999 kom den tredje delen i Heroes-serien och fick motta stående ovationer av dåtids spelpress. Heroes-spelen är turbaserade strategispel och utspelas i samma universum som övriga Might and Magic-spel.

Har du inte spelat någon del av Heroes tidigare kommer det att ta dig ett tag att komma in i hur du spelar. Mycket är självförklarande, du kan spara och ladda för att, så att säga, stryka över dina egna misstag – men spelare som är vana vid ett mer intuitivt gränssnitt kommer förmodligen att bli lite frustrerade.

Du styr dina trupper över en lummig karta och möter motståndare eller samlar in resurser. När det väl är dags för strid byts översiktskartan mot en detaljerad karta där du möter motståndarna. Allt är som på den gamla goda tiden, men med bättre grafik.

Snyggare och mer detaljerad grafik i HD-edition.
Snyggare och mer detaljerad grafik i HD-edition.

Grafiken är förstås den största anledningen till att köpa HD edition av Heroes III. Det märks framför allt på kartorna att grafiken fått ett lyft och det gillar jag skarpt.

Efter att ha spelat ett tag har den största nostalgiska glädjen börjat lägga sig och jag frågar mig själv, håller det här idag? Jag har många gånger funderat över om spelkänslan jag minns från gamla spel verkligen var så mycket bättre, eller om det bara är någonting jag tror för att jag upplevde spelen på den tiden på ett annat sätt. Samtidigt har jag en känsla av att numera är det väldigt mycket kosmetika snarare än eftertanke. När speltillverkarna var tvungna att lägga ner mycket tid på att utveckla spelkänslan eftersom de inte kunde locka med grafik och effekter på samma sätt som idag, tvingade det också fram väldigt bra spel.

Heroes of Might and Magic III är ett sådant spel. Det som vid en första anblick för moderna spelare, särskilt de som inte växt upp med de här spelen, ser ut som någonting totalt okontrollerbart är i själva verket en juvel. Här finns mycket spelglädje och jag kan bara beklaga att expansionerna inte finns med. Ryktet gör gällande att källkoden har gått förlorad till expansionerna, men vi kan ju hoppas att någon, som har mycket tid och entusiasm, skriver en ny expansion. Den tror jag många Heroes-fans gladeligen skulle betala för. Till dess får vi återvända till den gamla klassikern i grundutförande och njuta av grafiken och kampanjer som håller ett bra tag.

Om Magnus 1084 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.

6 trackbacks/pingbacks

  1. Recension: Might & Magic Heroes VII (PC) » Carling Creations
  2. Recension: Might & Magic Heroes VII (PC) - Spel och Film
  3. Förhandstitt: Expeditions: Vikings - Spel och Film
  4. Förhandstitt: Expeditions: Vikings – Carling Creations
  5. Spelrecension - Victor Vran "Overkill Edition" (PS4) - Spel och Film
  6. Spelrecension – Victor Vran ”Overkill Edition” (PS4) – Carling Creations

Kommentarer är stängda.