En av Sveriges största skådespelare Stellan Skarsgård fyllde 70 för två år sedan vilket uppmärksammades av Aftonbladets Jan-Olov Andersson. Skarsgård har skördat idel framgångar genom tiderna och är älskad både hemma och utomlands. Bland Skarsgårds framträdande prestationer som skådis hittar vi filmer som Den enfaldige mördaren (1982), God Afton herr Wallenberg (1990), Good Will Hunting (1997) och TV-serien Chernobyl (2019). En stor del av Skarsgårds framgångar kan tillskrivas hans förmåga att förkroppsliga sina karaktärer på ett verklighetstroget sätt utan att det känns påklistrat eller fejkat. Han har en otrolig närvaro på filmduken och en känsla för att skildra en karaktärs psykologiska lager. Det ovanstående får oss att tänka på den skickliga pokerspelaren. I det här inlägget kikar vi på vad skådisen och pokerspelaren har gemensamt.
Anpassningsförmåga
En viktig faktor för både skådisen och pokerspelaren är att kunna anpassa sig till moderna tider och utvecklingen inom respektive område. Både spel- och filmindustrin har ändrats radikalt genom digitalisering och detta har medfört nya möjligheter och utmaningar för pokerspelare och skådespelare. När det gäller pokerbranschen ägde en radikal transformation rum i början av 2000-talet när digitala plattformar växte och började spridas. Nuförtiden finns massvis med spelsajter online och de har expanderat sina produkter och tjänster bortom enbart poker till utbildningsmaterial som rör allt från poker regler kort, interaktiva verktyg och strategiartiklar och ordlistor om grundläggande terminologi.
För att spinna vidare på ovanstående har även filmbranschen förändrats i grunden. I takt med att streamingplattformar som Netflix och HBO gjort entré har det blivit både enklare och svårare att göra film och överleva som skådespelare. Som erkänd skådespelare finns idag betydligt fler manus att välja mellan eftersom antalet filmer som görs vuxit explosionsartat och filmer görs i snabbare takt än innan (mycket tack vare tekniska framsteg). Konkurrensen är dock också hårdare än innan och precis som den duktiga pokerspelaren gäller det att bjuda på kvalitativt arbete över tid för att vinna över kritiker och publik.
Psykologiska faktorer
För skådespelare finns en hel uppsjö med litteratur, däribland “Psychology for Actors”, som utformats för den arbetande skådisen och som täcker olika områden av psykologisk teori som skådespelare kan tillämpa på sina kreativa processer för att forma och lära känna karaktärer. Böcker av dessa slag innehåller ofta verktyg om hur man ska nå djupare självkännedom och hantera stress i en värld med knivskarp konkurrens. Poker är ett spel som huvudsakligen kretsar kring psykologi och förmågan att presentera sig själv för världen på det sätt som ger bäst resultat. I det senare avseendet kan pokerspelaren därmed jämföras med den begåvade skådisen. Bägge måste gå in i en roll för att berätta en historia för sin omgivning och vinna publikens hjärta. Pokerspelaren kan inte låta sin stress eller oro synas utåt och det berömda “pokerfejset” är skådespeleri när det är som bäst. På samma sätt måste en skicklig skådis tygla sina nerver och inte låta kameror, filmteam och andra distraktioner påverka karaktären.
Förfina sitt hantverk och sociala medier
Den duktiga skådespelaren måste investera timmar och åter timmar på att förfina sitt hantverk och ständigt utvecklas med risk för att annars bli bortglömd och utkonkurrerad av nya talanger. Pokerproffset måste förvisso inte ständigt vinna för att betraktas som skicklig men måste i vart fall utvecklas och vara villig att lära av sina misstag för att ha en lång karriär. Både skådespelare och pokerproffs tar ibland hjälp av coacher som vägleder dem på resan mot att bli bättre. En slutlig punkt som förenar dagens pokerproffs och skådisar är den möjlighet som sociala medier innebär. På sajter som Twitch och Youtube kan pokerproffset connecta med sina fans och bygga sitt varumärke för att bli mer attraktiva för sponsorer och samarbetspartners. På samma vis tar skådisens insatser inte slut efter att en film är färdiginspelad. PR och att marknadsföra sig själv för publik och recensenter och sina filmer är ett viktigt steg i att vara skådis idag och sociala medier är ett bra verktyg för att åstadkomma det.