Spelcensur: Varför Pokémon tog bort sina “spelhörnor”

När Pokémon var som populärast skrev TIME ett stort reportage där spelserien beskrevs som beroendeframkallande och att franchisen kunde vara dålig för barn genom att potentiellt främja skadliga aktiviteter som djurplågeri, våld och spelande. Fastän en psykolog berättade för TIME att Pokémon var relativt ofarligt så länge barn inte började förväxla spelvärlden med den riktiga världen, ökade ändå föräldrars oro.

Pokémon blev föremål för en särskilt hård granskning då överbeskyddande föräldrar uttryckte sitt motstånd mot förekomsten av hasardspelsliknande inslag i videospel, vilket resulterade i skarpare riktlinjer gällande åldersklassificering. Detta ledde i sin tur till betydande förändringar i internationella versioner av Pokémon-spelen.

Pokémon-dispyten: Minispelet ”Casino corner”

Så kallade ”Game corners” eller spelhörnor i Pokémon hade blivit en integrerad del av serien i och med lanseringen av de första titlarna, Pokémon Red och Blue. Spelare kunde spela på casinoliknande spelautomater i syfte att vinna mynt i utbyte mot exklusiva priser som olika föremål och exklusiva Pokémon som endast kunde erhållas via spelhörnorna.

Fans har dock kanske märkt att spelhörnorna helt saknas från och med släppen av Pokémon Black och White. I de senare nyversionerna av Pokémon Ruby och Sapphire kunde spelare se att spelhörnorna fortfarande fanns kvar, men att de var avstängda med en NPC stående utanför byggnaden som berättade följande: ”Jag brukade bedriva en verksamhet här, men jag blev tvungen att stänga den av skäl du inte behöver veta.”

I en strävan att begränsa innehåll kopplat till hasardspel, antog systemet för åldersklassificering känt som Pan European Game Information (PEGI) nya riktlinjer som angav att spel som innehöll inslag som uppmuntrade eller lärde ut spelande skulle få en åldersgräns på minst 12 år och uppåt och eventuellt en märkning på 18+ år. Den här förändringen av riktlinjerna fick Nintendo att helt designa om sina casinoliknande minspel i de europeiska och amerikanska versionerna och därefter helt ta bort alla referenser till spelande om pengar.

Pokémon tar bort spelautomaterna från Heart och Soul

Sista gången spelautomater förekom var i samband med nylanseringen av Pokémon HeartGold och SoulSilver och av det skälet fick serien en PEGI-märkning på 12+ jämfört med tidigare 3+. För att hålla sig inom de nya restriktionerna i andra Pokémon-remakes, ersattes de Clefairy-inspirerade spelautomaterna i spelhörnorna med en nytt MS Röj-liknande minispel kallat ”Voltorb Flip” i den amerikanska versionen, men inte i den japanska versionen, som inkluderade spelautomater i en ny tappning. Men hur nära var egentligen spelautomaterna i Pokémon jämfört med ”riktiga” spelautomater och kunde de verkligen anses påverka barn att börja spela?

Hur riktiga spelautomater fungerar

Nuförtiden har de slumpmässigt mekaniskt stoppade hjulen ersatts av en dator som genererar tusentals slumptal i sekunden, men enligt Casino.guru förblir principerna desamma. Utfallet av ett spel påverkas inte av dina tidigare vinster/förluster, eller något som går att förutse. En spelare satsar och snurrar på en uppsättning hjul med symboler. Vart och ett av dessa snurrande hjul stannar på en slumpmässig position, och spelaren vinner om hjulen stannar på ett sätt som skapar en linje med likadana symboler. Med andra ord så är det bara tur som avgör om du vinner eller förlorar på en riktig spelautomat.

Vinna jackpotten i Pokémon: Skicklighet eller ren tur

Spelare beskriver, baserat på användarskapade Gamefaqs-guider, minispelen i spelhörnorna som spel som inte har så mycket med slumpmässig tur att göra utan mer med timing. Spelupplägget i Pokémon-spelautomaterna var enkelt. Spelare började med en insats på 1, 2 eller 3 mynt och behövde få tre symboler i rad för att vinna. En spelare kunde göra en specifik hjulsymbol ”sticky”, vilket innebar att de ökade sina vinstchanser betydligt om de följde med i de utlösta händelsesekvenserna. Utöver att minispelen i spelhörnorna till det yttre liknar spelautomater visar det sig att de egentligen inte alls fungerar som riktiga spelautomater.

Kommer casinohörnorna i Pokémon någonsin att göra en comeback

Även om spelautomater i Pokémon har mer att göra med timing och skicklighet än slumpmässighet och tur som i riktiga spelautomater, ansågs minispelen ligga för nära hasardspel och flaggades därför av klassificeringssystemet PEGI. Och på grund av PEGI-systemets potentiella inverkan på försäljningen, har alla Pokémon-spelhörnor helt tagits bort efter ändringen av riktlinjerna, istället för att skapa olika versioner för olika regioner. Pokémon-franchisen kanske någon gång i framtiden beslutar sig för att återinföra spelhörnor som inte ser ut som spelautomater, eller så kanske PEGI lättar på restriktionerna, vilket skulle bana väg för casinoliknande inslag som är saknade av nostalgiska fans.

Om Magnus 1084 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.