Ark är i Beta och under konstant utveckling. Det påminner mycket om The Elder Scrolls spelen och grafiken är rejält snygg typ bättre än Skyrim, med mer Crafting och fritt byggande av totalt egen design på komplett valfri terräng. Det enda negativa är att karaktärerna är gräsligt fula och kläderna direkt hemska samt det lite knöliga i att man behöver gå in i sättningarna och bekräfta spelet efter varje uppdatering, annars kraschar grafiken och in-game voice får din röst att låta burkigt raspig.
Efter den plågsamt segslitna nerladdningen inför varenda gång du vill in i spelet, och det gräsligt deprimerande karaktärs skapandet, vaknar du upp i underkläderna på en mystisk ö i storleksordningen typ Grönland. Du har inga vapen, inga kläder, ingenting att skyla dig från den karga naturen, det enda du har är en inplanterad kristall på handleden. Du har inte mycket tid på dig innan du antingen fryser, törstar eller svälter ihjäl, så det gäller att du på smartast sätt utnyttjar den lilla tid du har på dig. Eftersom du inte äger något eller kan tillverka något än, tvingas du använda knytnävarna och boxa ner de mindre träden. Det ger dig fiber och erfarenhet. All erfarenhet bygger på de ovärderliga engrams, och dessa i sin tur ger dig möjligheten att välja vilka kunskaper du vill låsa upp.
I det här läget behöver du börja med kunskapen att bygga eld, vapen och kläder. Glöm inte bort att plocka bär från buskar då du i princip måste äta jämt i det här läget. (Ett litet tips; medan du springer runt, håll ”e” tangenten nere, då plockar du allt du springer på, typ bär från buskar.)
Efter nån rl timmes av boxande, plockande, springandes för livet för att undkomma krokodiler, pirayor, hajar, insekter och flera dussin olika besvärliga dinosaurier har du nu en liten arsenal av hackor, hammare spjut och hopplöst fula kläder till hjälp mot farorna som omger dig. Det finns faror överallt. Det här är en ”jaga eller bli jagad” tillvaro. T-Rex är jobbiga fast marken skakar och allt levande flyr som varning så de är tacklingsbara, men värst är de flygande terrorfåglarna som sveper ner ljudlöst och mumsar i sig dig innan du ens har en sportslig chans.
Varje gång du dör – och tro mig, du kommer dö flera hundra gånger innan du har skapat vapen starka nog att försvara dig med – varje gång förlorar du allt du bär på dig. Kläder, vapen, råvaror. Allt. Så en av de saker du behöver prioritera är en hydda med förvaringslådor och en säng. Hyddan skyler dig mot kylan och sängen är viktig då du kan välja att återupplivas i din egen säng. Du kan ha flera hyddor och flera sängar. Det enda du behåller när du dör är allt du samlat ihop i din hydda samt alla dina engrams kunskaper.
Ön är löst indelad i zoner, tänk dig en urtavla. 10-2 är vinter, is och rejält med metaller och andra värdefulla råvaror viktiga för då du kommer upp i 50+ lvl och kan börja krea maskingevär, laserkanoner och annat mysigt.
2-4 är mycket insekter vilka ger det viktigt råmaterialet Chitin som behövs när man ska krea sadlar för dina tämjda dinosaurier, speciellt de flygande. Insekter är enkla även för låga lvl att döda om man snubblar på en eller två, men dödar man en kommer tio och snart är du omgiven av en hel svärm.
4-8 är den enklaste delen, lämpad för nakna, vapenlösa noobs.
8-10 är de höga trädens skogar, som är urkul att bygga trädfort i med hängbroanslutningar. Det är också hemvist för rejält jobbiga björnar och de vämjeliga terror fåglarna. Björnar bör behandlas varligt, du har 90-95% chans att den inte bryr sig om dig om du bara smyger förbi. Men de är grymt svåra att ha ihjäl.
Innan du börjar spela kan du välja om du vill spela PvE eller PvP. Om du väljer PvP har du i princip samma upplägg som jag redan beskrivit, fast lägg till ett rejält huvudbry med att hitta rätt klan att hänga på och kriga mot motståndarklaner som vill stjäla och skövla allt du och din klan har byggt och samlat ihop. Du kan också pilla med den avancerade sättningen om du vill minska eller öka svårighetsgraden på dinosaurierna etc.
En underhållande liten knorr i det här spelet är de neddimpande gåvorna. De syns från flera kilometers håll som starka ljuskäglor som flödar mellan himmel och jord. I ljusflödet singlar en låda av obestämd karaktär sakta, sakta ner mot marken. Du och alla dina medspelare har tills gåvan når mark på er att hitta platsen – först och roffa åt dig gåvan och smita från platsen innan någon starkare medspelare kommer och stjäl den ifrån dig. Har du en bra klan hjälps ni åt och rusar dit i samlad trupp. Ingen kan se vem aver som tar gåvan och smiter iväg hem till fortet med bytet. Oftast är det en ovärderlig ”blueprint” av ett genialiskt vapen eller en del av försvaret till ert fort eller ett frö av den helt makalösa ”Living Specimen X” plantan, som efter plantering växer upp och effektivt försvarar ert fort från nyfikna främlingar. Det där X fröet kan kan också få från vanliga växter som man plockar bär från (s.k ultra rare spawns från de roströda vattenväxterna).
Det här är ett spel som ger massiv spelkänsla, grymt tjusig grafik, bra klan-kamratanda och mer ”crafting” än något annat spel jag stött på. Teknoträdet på crafting engrams är så massivt att det är tillrådligt att komma överens med andra klanmedlemmar om vilken inriktning du vill välja. Jobba med metaller och skapa vapen, jobba med skinn och hudar för att skapa sadlar och rustning och kläder, jobba med växter för att skapa mediciner, droger, mat och kryddor att tämja dinosaurier med, etc. Det finns ett tiotal olika förgreningar och ju högre upp man kommer i lvl desto massivare blir utbudet valmöjligheter du får att lära dig hantera.
Det negativa är skapandet av karaktärer som suger massivt. Få spel har fulare karaktärer. En annan negativ sak är att tillverkarna fortfarande har spelare från hela världen på samma servrar, så du stöter på mängder av asiater och ryssar då du spelar PvP och de kan vara lite jobbiga om du kommer på kant med dem. Jag tycker att Ark är ett ”måste” spel, även om det fortfarande lider lite av barnsjukdomarna i Betamode. Väl värt de 40 CAD som jag pungade ut via Steam.