Världens främsta arkivfestival, Il cinema ritrovato, äger rum i Bologna mellan den 25 juni och 3 juli. Vid årets upplaga uppmärksammas författaren och filmaren Peter Weiss med en serie. Förutom långfilmen Hägringen (1959) innehåller serien också nio av regissörens kortfilmer från 1950-talet. Dessa kortfilmer räknas till den svenska experimentfilmens stora klassiker och är därför värda deras restaurering.
”Det är fantastiskt roligt att visa att svensk film inte bara är stumfilm och Bergman”, säger Jon Wengström vid Filminstitutets filmarkiv, som har kuraterat programmet i Bologna. Weiss var en av pionjärerna inom svensk konst- och experimentfilm. Hans visuellt nyskapande filmer är lika moderna i sitt uttryck idag som när filmerna först kom ut. Flera av filmerna är digitalt restaurerade av Filminstitutet.
Den tyskfödde Peter Weiss (1916-1982) flydde från Tjeckoslovakien före andra världskrigets utbrott. Han blev en pionjär inom svensk experimentfilm i början av 50-talet i kretsen kring Arbetsgruppen för Film, som senare kom att bli Stiftelsen Filmform. Weiss var också verksam som poet och pjäsförfattare, och är kanske mest känd för sin manifestroman Motståndets estetik, som kom ut 1981.
I festivalens sektion med nyrestaurerad film ingår den sällan visade Avskedet (1982) i regi av den finska filmaren Tuija-Maija Niskanen. Filmen skildrar en ung flickas uppväxt i ett finlandssvenskt överklasshem, och blev nyligen restaurerad av Filminstitutet. Den legendariska teaterchefen och dito regissören Vivica Bandler skrev manus. Bland skådespelarna i filmen finns bland andra Stina Ekblad, som gjorde en av sina första filmroller i Avskedet.
Svenska Filminstitutet
Svenska Filminstitutet är en samlande röst för Sveriges filmer och en mötesplats för upplevelser och insikter som stärker filmen i alla led. De bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och verkar för att barn och unga har goda kunskaper om film. De stödjer också produktion, distribution och visning av värdefull film samt representerar den svenska filmen internationellt.