När jag första gången fick lägga vantarna på Elder Scrolls IV: Oblivion, blev jag eld och lågor. Äntligen ett rollspel med en öppen värld där jag kunde drömma mig bort i hundratals timmar. Jag upptäckte nästan samtidigt Fallout 3, som var som Oblivion, bara att det utspelades i framtiden. Oblivion fick en uppföljare i Elder Scrolls V: Skyrim, men Fallout 4 har lyst med sin frånvaro. Nu vill vi ha uppföljarna i båda serierna och här är några funderingar:
Fallout 4 får gärna bli som Fallout 3, men med ny grafik. Spelsystemet där behöver inte ändras. Så snälla Bethesda, gör inte om misstaget med Skyrim och slopa grundegenskaper och färdigheter. Rollspelare vill ha grundegenskaperna, färdigheterna och möjligheten att välja yrke eller inriktning.
När Bethesda släppte Skyrim plockade de bort möjligheten att välja yrke och kvar blev dessutom bara tre egenskaper – magi, hälsa och uthållighet. Perks blev det dock, precis som i Fallout, men det räcker liksom inte. Tanken att vem som helst kan bli vad som helst är fel. För en rollspelare är det just identiteten som är viktig, inte att kunna börja som tjuv och sedan bli magiker för att tröttna och sedan förändra sig till att bli bard.
Båda spelen lider också lite av att man måste gå igenom introduktionen för att komma ut och börja spela. Det är ett effektivt sätt att placera in sin karaktär i ett större sammanhang, men långtifrån vad vi vill ha. Vi vill kunna skapa en karaktär direkt när vi startar, labba med egenskaper och färdigheter, välja yrke och sedan kastas ut i världen. Det gör det också mycket roligare att starta om spelet.
Och för alla mytologiska gudars skull, låt både Elder Scrolls VI och Fallout 4 få vara singleplayer (men med möjlighet till co-op, se mer nedan). Elder Scrolls Online finns redan för dem som vill ägna sig åt det, det finns gott om spelare som vill förlora sig själva i en enorm värld.
Bortsett från det finns det några saker jag gärna skulle se i spelen:
Elder Scrolls VI:
- Fler gillen som är mer utvecklade, med en starkare hierarki, och som man kan bli en mer aktiv del av.
- Begränsad co-op, där man kan spela max fyra tillsammans i samma värld och det de andra gör påverkar världen för kamraterna.
- Night-vision magi.
- Bättre mörker, är det mörkt så är det, man ska inte kunna ana vad som rör sig fem meter bort om man befinner sig i en becksvart grotta.
- Möjlighet att spela hardcore där det krävs att man både sover och äter.
- Karma, som i Fallout.
- Livsmål, bryter man mot dem förlorar man karma.
- Större städer med betydligt fler invånare.
- Riktig handel, där man kan handla med ton istället för enstaka föremål.
- Borgar, som Battlehorn Castle i Oblivion. Möjlighet att bygga dem från grunden.
Fallout 4:
- Lite mer real-World physics, låt spelarna kunna klättra upp på byggnader som rasat. I FO3 kändes det lite löjligt att behöva springa runt sluttande betongmurar som vem som helst i verkligheten hade kunnat klättra över.
- Jetpacks, med möjlighet att fylla på bränsle (som det givetvis är ont om).
- Begränsad co-op, där man kan spela max fyra tillsammans i samma värld och det de andra gör påverkar världen för kamraterna.
- Svårare att få tag i laser- och plasmavapen.
- Större effekt för missiler. Ingen som träffas av en missil, inte ens en supermutant, borde överleva. Kanske jättemutanterna, men de borde i alla fall kunna sänkas av en mini-nuke.
- Möjlighet att välja fler raser än människor, varför inte låta spelaren kunna vara en mutant eller ett muterat djur?
- Yrken saknades i Fallout 3, det hade varit grymt bra att få in. Vetenskapsman, jägare, soldat, officer, präst, med mera …
Finns det något du gärna skulle vilja se? Kommentera gärna.