VR för underhållning och utbildning

Många lever parallella liv. På dagen så går de till jobbet eller studerar. När kvällen kommer så byter de namn och skepnad i ett nätverksspel. Det är inte bara barn som älskar spel. Dagens vuxna njuter av att leva i fantasivärldar då tiden tillåter det. Med VR (virtual reality) så kan vi uppleva sådant som aldrig hade fungerat i våra vanliga liv. Tekniken som gör att vi kan leva oss in i fantasivärldar har redan nu stor betydelse för underhållning.

Virtuella spelvärldar är på riktigt

Man kan kritisera spelens värld och säga att det här är slöseri med tid. Men det finns faktiskt viktiga sociala aspekter av de virtuella spelen. Det kan se ensamt ut när en person sitter med VR-glasögon och ser film eller spelar spel. Men det är det inte. I den virtuella världen så finns det kompisar som är på riktigt fast online då förstås.

Det är inte bara nätverksspel och filmer som drar nytta av den nya tekniken som gör att personer kan kliva in i den virtuella världen. För casinon så är VR också otroligt spännande. Casinon på nätet har ju länge jobbat med att skapa verkliga miljöer. Med VR så blir det på riktigt på ett så häftigt sätt.

VR för utbildning

Med virtuell verklighet så kan vi också skapa bättre utbildningar. Det går att förstå olika tekniker och ta till sig material på ett enklare sätt med moderna datorprogram. Simulering är inget nytt. Piloter har länge dragit nytta av att kunna krascha plan utan att ha sönder dyr utrustning och andra människor. Genom att träna i en simulator virtuellt så kan piloten förbereda sig för verkligheten.

Konceptet kan tas till vilket område som helst. Det kostar mindre att använda VR och det går att jobba intensivt och se till att utbildningen verkligen leder till önskat resultat på kortare tid. Arbetsplatser kan också dra nytta av att det blir roligare att lära sig nya program och annat då detta kan göras på ett sätt som påminner en hel del om spel.

Är det bra för barnen?

Det pratas en hel del om VR och om det är skadligt för barn. Det finns ännu inte tillräckligt mycket forskning på vad den virtuella verkligheten gör med våra hjärnor. Men det kan ju tänkas att den intensiva upplevelsen får stor effekt på ett barns hjärna som är så pass formbar.

Det här är ett viktigt område att hålla ett öga på. Oavsett om VR ska användas för casinospel, nätverksspel, utbildning eller annat så måste vi vara medvetna om vad den gör med våra psyken och kropp.

Det kan ju faktiskt vara så att vi kan finna sätt att via smarta VR-lösningar hjälpa både barn och vuxna med inlärningsproblem och andra mentala problem. Ju mer forskarna förstår om den virtuella verklighetens effekter, desto större användning kan vi få av den i positiv riktning.

Om Magnus 1084 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.